Pravidla pro podávání podnětů, připomínek a stížností

Podnět je návrh na zlepšení kvality poskytování sociální služby, může být i anonymní.

Připomínka je drobná kritika, která se většinou dá vyřešit ihned.

Podnět či připomínka neobsahují informace o důležitém porušení práv klienta, či povinností poskytovatele a mohou být vyřízeny ústně.

Stížnost je vyjádření nespokojenosti s kvalitou poskytování sociální služby nebo poukázání na porušování práv. Má závažnější charakter než podnět nebo připomínka.

Podání stížnosti nesmí být stěžovateli nebo klientovi, kterému je nebo byla poskytována sociální služba, jehož se stížnost týká, a která není zároveň stěžovatelem, na újmu.

Kdo si může stěžovat?

  • klient, kterému je nebo byla poskytována sociální služba
  • opatrovník nebo podpůrce klienta, kterému je nebo byla poskytována sociální služba
  • osoba blízká, nemůže-li stížnost podat klient, kterému je nebo byla sociální služba poskytována, s ohledem na jeho zdravotní stav nebo proto, že zemřel
  • osoba zmocněná klientem, kterému je nebo byla poskytována sociální služba,
  • člen domácnosti klienta, kterému je nebo byla poskytovaná sociální služba, oprávněný k zastupování klienta podle občanského zákoníku
  • zaměstnanec poskytovatele sociálních služeb.

Jak se postupuje?

Stížnosti, podněty a připomínky mohou být podané:

  • ústně nebo písemně u kteréhokoliv zaměstnance
  • písemně zápisem do Knihy podnětů v jídelně na 1. patře
  • vhozením do Schránek na podněty, stížnosti na přízemí, 1., 2. a 3. patře u výtahu
  • písemně lze zaslat poštou na adresu Domova Božice, p.o., Božice 188, 671 64,

na e-mail: info@domovbozice.cz nebo na adresu datové schránky zařízení: zmtkhuc

Jaké jsou lhůty k vyřízení?

  • Stížnost musí být podána ve lhůtě 1 roku ode dne, kdy nastala skutečnost, která je předmětem stížnosti.
  • Stížnost musí být vyřízena ředitelem do 30 kalendářních dnů ode dne, kdy byla stížnost doručena, tato lhůta může být v odůvodněných případech prodloužena o dalších 30 dnů, o prodloužení a důvodech jejího prodloužení je povinností poskytovatele informovat stěžovatele.

Nespokojenost s vyřízením stížnosti?

Pokud stěžovatel nesouhlasí s vyřízením stížnosti nebo nebyla stížnost vyřízena ve stanovené lhůtě, může ve lhůtě 60 dnů ode dne doručení informace o způsobu jejího vyřízení nebo od uplynutí stanovené lhůty požádat:

  • Ministerstvo práce a sociálních věcí, Na Poříčním právu 1/376, 128 01, Praha 2, Tel.: 221 921 111, e-mail: posta@mpsv.cz (dále jen „ministerstvo“) o prověření vyřízení této stížnosti, v žádosti uvede důvod, proč žádá o prověření vyřízení stížnosti.

Kde si mohu ještě stěžovat?

Krajský úřad JMK

vedoucí odboru sociálních věcí,

Žerotínovo nám.449/3,

601 82 Brno,

tel.: 541 651 131

Kancelář veřejného ochránce práv

Údolní 39

602 00 Brno

tel.: 542 542 888

Český Helsinský výbor

(který se zabývá monitoringem lidských práv v ČR)

Štefánikova 216/21

150 00 Praha 5

Fax: 257 323 508

e-mail: sekr@helcom.cz